Ambition in the back of a black car…


”It doesn’t matter if we all die
Ambition in the back of a black car
In a high building there is so much to do
Going home time
A story on the radio

Something small falls out of your mouth
And we laugh
A prayer for something better
A prayer
For something better”

The Cure

Det är en sån dag idag. Man går genom ett iskallt regn med hakan nedsänkt i jackkragen och funderar över The Cures tidiga skivor. Hur dom var det perfekta soundtracket till en frustrerad tonåring med ett förvirrat och mörkt inre. Hur texterna högg sönder hjärtat på väg hemåt i natten från en fest där man återigen känt sig märkligt ambivalent i sinnet. Den långa cykelturen från de fina i villorna uppe i Adolfsberg till eternitplattornas hyreslängor i Markbacken. Längs med den ständiga motvindens Gustavsvikraka, genom Aspholmens industriområde, förbi Örnsro, över hängbron och vidare hemåt genom västers förortsområden. Min guldfärgade walkman låg i min innerficka och glänste medan Robert Smith sjöng för mig. Tänk att jag alltid gillat den där känslan av förlorare fast jag samtidigt led av det. Det gäller även idag. Vad är det för fel på mig?

Det droppar från hustaken ner i nacken, man ryser till och längtar efter ett varmt badkar och en roman att somna till. Men jag stannar i blötan, i regnet och går några hundra meter till bara för att det är mysigt. Eftersom det skapar nya världar och ibland önskar jag att det skulle regna för evigt. Men bara ibland. Andra gånger kan det var skönt att sitta i kvällssolen och värmen på balkongen och se ut över Rudbecksgatan och Krämarens två miniskrapor. Och samtidigt svagt notera gatusorlet nedanför innan raggarna invaderar city. Lugnet före stormen. Stormen som jag fortfarande är någonstans mitt i. Stormen som ännu inte visat någon som helst vilja att peka mot nödutgångarna.

”A prayer for something better
A prayer
For something better”

En reaktion på ”Ambition in the back of a black car…

  1. Älskar The Cure och deras texter, favoriten är To Wish Impossible Things.. ”It was the sweetness of your skin, it was the hope of all we might have been that filled me with a hope to wish impossible things” Så vackert!

Kommentera

