En Alain Mikli-Philippe Starck produktion…

Jag går på stan och märker allt oftare att människorna blir allt suddigare. Ni vet som på TV när man inte vill röja en identitet. Plötsligt noterar man att någon vinkar och jag vinkar tillbaka fast jag inte har en aning om vem det är. Vinkade personen ens till mig? Då brukar jag se mig om bara för att vara säker. Det ser säkert dumt ut.
Så jag har börjat se ner i backen när jag går genom staden. Förr mötte jag alltid blickar. Inte av någon speciell anledning. Det är bara så jag är. Nyfiken och analyserande. Då ingår det att notera och registrera livet omkring mig.
Men när man inte ser längre..

För knappt ett år sedan skaffade jag mig nya svindyra coola glasögon med progressiva glas. En Alain Mikli-Philippe Starck produktion. Kungligt snygga men med facit i hand lite framtunga på min näsa. Men dom fungerade fint ändå. Men så plötsligt började det skava obehagligt och huvudvärken kom smygande. Omöjligt tänkte jag. Men så va det. Synundersökning förra veckan och visst. På ett år har synen försämrats så mycket att nya glas måste in igen.
Bara att hosta upp hästhandlarplunkan och betala. Life´s a bitch and then you die…

Det handlar om livet runt fyrtio fast jag med mina fyrtiosju släpar efter en smula. Kroppen går in i en fas där man nästan kan känna av dag för dag försämringar. Fortsätter det så här är jag blind innan femtio fast optikern säger att det brukar stanna av efter ett tag. Jag har åtminstone slutat skrattat år min pappa när han i yngre år krängde på sig sina coca cola-bottnar när han jobbade. Tänker på en film jag såg för ett tag sedan. Var det Woody Allen kanske? En person blev plötsligt suddig och otydlig för alla. Familjen helt stirrig, vännerna förbryllade. Så är alla för mig just nu.
Om en dryg vecka säger dom att mina nya glas ska komma. Tills dess får ni ursäkta ni som eventuellt passerar mig och hälsar utan gensvar. Jag är varken arrogant eller sur. Bara tillfälligt blind.

 

En reaktion på ”En Alain Mikli-Philippe Starck produktion…

Kommentera

