Viktigt att stå fri…?

Mannen stod och sippade på kaffe i en pappmugg utanför den pampiga ingången till Rudbecksskolan i Örebro.
-Är det du som skriver krönikor? Frågade han.
-Det är jag, sa jag.
-Ja, jag kände igen hunden fortsatte mannen och skrattade till lite grann.
-Jo, det är ju så det brukar vara sa jag och log lite.
Solen lös rätt in i ansiktet på mig och jag stod där med mina pilotbågar från Prada och vi pratade löst om lite allt möjligt. Bland annat om konst och kommunal inblandning i kreativa projekt. Vilket är vanligt i Örebro åtminstone.
-Det är viktigt att stå fri, sa han sen. Man tjänar förvisso mindre pengar men man vinner i integritet.
Stå fri…?
Som journalist, krönikör och även faktiskt som expertkommentator är det viktigt att stå fri. Att ha integritet. Men det är fan inte lätt i en värld av nätverkande där man ständigt är beroende av andras val och beslut. Det skulle kanske vara lättare om det som frilansare gick att överleva på enbart skrivande till exempel. Men det är inte lätt. Man behöver vara bredare och göra flera saker samtidigt och det innebär ofta att man måste in och gräva i de där nätverken som jag försökt gjort i över ett års tid. Det har känts bra ibland, mindre bra andra gånger. Resultatet? Tja, jag vet inte…

Jag kom att tänka på en gammal intervju i DN 2010 med musikjournalisten Jon Savage.
”Jag vill inte ha kontakt med allmänheten. Jag är författare. Jag är introvert. Jag vill bara sitta i ett rum och leka med mig själv.” Detta om varför han han inte går på middag med andra brittiska författare och kulturkritiker.
Angående kultureliten som han tyckte var pompös och navelskådande sa han också:
”Det är en klubb för inbördes beundran och jag har alltid hatat gäng. Så fort du hamnar i ett gäng är det någon som ska tala om för dig vad du ska tycka och göra. Jag bestämde mig för länge sedan att ingen någonsin ska tala om för mig vad jag ska göra.”

Det är inte många förunnat att skita så i sin omgivning och bara köra sitt race men han har en poäng med sitt resonemang.
Så fort du hamnar i ett gäng så är risken att det är kollektiva åsikter som gäller. Kanske inte från början, kanske inte i alla gäng alltid. Men generellt så ska du foga in dig i det kollektiva och njuta av konsensusdrinkar resten av livet. Det är här svårigheten kommer in. Jag försöker foga mig ibland men märker att så fort det blir allt för mysigt och homogent trevligt då ringer flyktklockan. Det måste få skava, det måste finnas plats för nått mer än konsensusdrinkar i baren.
Stå fri…?
Livet är fan inte lätt…

2 reaktioner på ”Viktigt att stå fri…?

Kommentera

